Duitsland is sinds de uitslag van het Brexit-referendum duidelijk: het Verenigd Koninkrijk zal minder of meer toegang verliezen tot de Europese vrije markt. Is dat grootspraak of heeft Duitsland andere belangen dan de export naar de Britten?

Wie Duitsland zegt, zegt auto’s. Ook na het dieselschandaal is de Europese natie een van de grootste autobouwende landen ter wereld, met luxepaardjes als BMW, Mercedes en Audi voorop. Als een Brexit werkelijk doorgaat, zal dat dit fabrikanten een flinke hap uit de taart kosten.

Die lobby wordt de laatste tijd aangewezen als reden waarom Duitsland soepeler gaat worden vis-à-vis Britse toegang tot de Europese open markt. Toen Boris Johnson nog meepraatte over de Brexit, opperde hij een uitzonderingspositie met minder immigratie en een op maat gemaakt toegangsplan tot de Europese markt. Dat verwees bondskanselier Angela Merkel meteen resoluut naar de prullenbak.

3,5 procent bbp

De cijfers suggereren op het eerste gezicht inderdaad dat Duitsland er belang bij zou hebben om de Britten te ontzien. Want dat zou voor de industrie bij onze oosterburen gunstiger uitpakken.

De Duitse uitvoer komt voor 7,5 procent terecht in Groot-Brittannië, waarmee het eilandenrijk de derde inkoper in de wereld is. Dat komt ook nog eens neer op 3,5 procent van het Duitse bbp, berekende Bank of America Merrill Lynch (BAML). “We zijn het eens dat het VK een belangrijke exportmarkt is voor Duitsland.”

Totale plaatje

Maar kijk eens naar het grotere plaatje, dringt BAML aan. Want uiteindelijk is de Duitse export naar de EU zónder Britten bijna zeven keer zo groot. Bovendien is het onwaarschijnlijk dat de uitvoer van BMW's en andere luxe Duitse wagens naar de Britten helemaal instort en er zal dus best wel íets van die 7,5 procent overblijven.

Uiteindelijk draait het vooral om de balans die Berlijn op langere termijn wil behouden. De Europese Unie als geheel bijeenhouden is voor Angela Merkel veel belangrijker dan een paar procent export meer of minder naar Groot-Brittannië. BAML acht het niet onwaarschijnlijk dat Berlijn andere landen die een vertrek overwegen schrik wil aanjagen met ferme taal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl